Włączenie finansowe w Polsce

Tworzenie podstaw polityki włączenia finansowego poprzez badanie dostępu do finansowania dla osób fizycznych i MMŚP w Polsce

W ciągu 2014 roku MFc realizuje program finansowany przez MetLife Foundation, którego celem jest dostarczenie danych i informacji na temat poziomu korzystania z usług finansowych i poziomu dostępu do usług. Program wykorzystuje metodolgię Access to Finance Scorecard wypracowaną przez MFC we wcześniejszych projektach.

    Więcej informacji na temat metodologii dostępne jest tutaj

Do oceny stopnia włączenia w system finansowy wykorzystujemy dwa komplementarne narzędzia badawcze:

1 . Wskaźnik Wykorzystania Usług Finansowych (wskaźnik WUF)

Wskaźnik Wykorzystania Usług Finansowych (WUF) mierzy poziom włączenia w system finansowy. Indeks ten przedstawia odsetek populacji korzystający z przynajmniej jednego produktu finansowego (WUF-1), oraz również odsetek populacji korzystający z poszczególnych typy produktów: WUF-2płatności, WUF-2kredyt, WUF-2oszczędności, WUF-2ubezpieczenia.

2. Bilans Dostępności Usług Finansowych (BDUF)

Bilans Dostępności Usług Finansowych (BDUF) wykorzystuje dane z badania różnych aspekty dostępu do produktów i usług finansowych. Metodologia BDUF ocenia dostęp do usług finansowych w trzech głównych obszarach: strona popytowa (konsumenci/odbiorcy usług finansowych), strona podażowa (dostawcy usług finansowych), strona regulacyjna (polityki inkluzji finansowej i przepisy regulujące rynek finansowy).

Strona podażowa

Infrastruktura finansowa - sieć punktów obsługi (oddziały, bankomaty, terminale płatności kartami) jest kluczowym elementem dostępu do finansów. Brak lub ograniczona liczba takich placówek znacznie utrudnia korzystanie z usług finansowych i jest jedną z przyczyn niskiego poziomu włączenia w system finansowy.

Dostępność produktów i usług  finansowych - dostępność produktów jest kluczowym aspektem w kwestii włączenia finansowego. Brak odpowiednich produktów, nawet przy rozbudowanej infrastrukturze, ogranicza korzystanie z usług finansowych.

Strona popytowa

Jakość dostępu - przystępność dla klientów pod względem ceny, przejrzystości i elastyczności warunków umowy.

Poziom zaufania - nawet, jeśli produkty i usługi są ​​łatwo dostępne, klienci nie będą z nich korzystać, bez gwarancji bezpieczeństwa oszczędności, dostępności oraz zaufania co do jakości i bezpieczeństwa transakcji.

Edukacja finansowa - wiedza i umiejętności finansowe odgrywają ważną rolę w korzystaniu z usług finansowych, szczególnie w zakresie umiejętnego wyboru odpowiednich produktów i tworzenia portfela usług.

Strona regulacyjna

Sprzyjająca polityka i regulacje prawne - postępowa polityka włączenia finansowego stwarza warunki ułatwiające dostęp do usług finansowych. Brak polityki kształtującej dostęp może w dłuższej perspektywie stanowić barierę dla wzrostu gospodarczego.

3. Indeks dostępności usług finansowych ( Indeks DUF)

Indeks jest sumaryczną miarą dostępności usług finansowych i pokazuje na ile aktualny dostęp do usług odbiega od poziomu docelowego - idealnego poziomu dostępności finansów w sferze podażowej, popytowej i regulacyjnej. Indeks przyjmuje wartości w zakresie od 0 do 1, przy czym im wyższa wartość, tym bliżej do stanu docelowego.

 

 

Facebook